Återigen ett riktigt gammalt recept från Farmor
2 ägg
2 dl socker
50 gr smält avsvalnat smör
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
Ägg och socker röres poröst, varefter smöret tillsätts. Mjölet, väl blandat med bakpulvret, iröres och sist mjölken. Gräddas i väl smord och bröad form i 175 grader i ca 35 minuter, längst ner i ugnen.
Tsoca-glasyren:
50 gr smör
50 gr socker
50 gr sötmandel (skållad och grovhackad)
3/4 msk mjölk
1 msk vetemjöl
Blanda alla ingredienserna och massan får ett hastigt uppkok. Den färdig-gräddade kakan tages ur ugnen utan att stjälpas upp och glasyren breds ut över den. Tillbaka till ugnen och den är färdig när glasyren är torr och fått fin färg.
Skrivet av Lilla Syster
Friday, May 11, 2007
Wednesday, May 2, 2007
Valborgslax
Valborg firades och avnjöts med följande lax, vi tackar Berit för receptet:
Laxfilé i portionsbitar
salt och peppar
tunna skivor chorizokorv (gärna Gõl)
mozarellaost i tunna skivor
tomat i tunna skivor
färsk basilika
Lägg varje portionsbit på en bit aluminiumfolie, salta och peppra efter egen smak på laxen. Lägg tre tunna skivor korv, ovanpå korven mozarellan, sedan tomaten och sist några blad basilika. Skvätt över lite olivolja. Vik ihop paketet och lägg på grillen tills fisken är klar.
Serveras med färsk potatis och sallad efter egen smak.
Skrivet av Lilla Syster
Laxfilé i portionsbitar
salt och peppar
tunna skivor chorizokorv (gärna Gõl)
mozarellaost i tunna skivor
tomat i tunna skivor
färsk basilika
Lägg varje portionsbit på en bit aluminiumfolie, salta och peppra efter egen smak på laxen. Lägg tre tunna skivor korv, ovanpå korven mozarellan, sedan tomaten och sist några blad basilika. Skvätt över lite olivolja. Vik ihop paketet och lägg på grillen tills fisken är klar.
Serveras med färsk potatis och sallad efter egen smak.
Skrivet av Lilla Syster
Friday, April 27, 2007
Bubblor
Wednesday, April 25, 2007
Livets goda, del 1
Apråpå livets goda, här kommer något som tillhör just det och som passar så fint nu när sommaren är på ingång.
(dock kommer det inte från farmors lilla receptbok)
1 stor burk naturell keso (självklart kan man använda även de smaksatta sorterna)
2 tomater skurna i tärningar
vitlök efter smak (pressas)
peppar och salt efter smak
1 knippe basilika (klippes/skäres i småbitar)
lite olivolja
några matskedar balsamvinäger
Blanda och njut. Passar till pastarätter, grillat och sallader.
Tycker Stora syster
(dock kommer det inte från farmors lilla receptbok)
1 stor burk naturell keso (självklart kan man använda även de smaksatta sorterna)
2 tomater skurna i tärningar
vitlök efter smak (pressas)
peppar och salt efter smak
1 knippe basilika (klippes/skäres i småbitar)
lite olivolja
några matskedar balsamvinäger
Blanda och njut. Passar till pastarätter, grillat och sallader.
Tycker Stora syster
Tuesday, April 24, 2007
Uppåt väggarna

Det här är ett exempel på vad vi skulle kunna ha på väggarna. Tavlan är målad av Bornemark och motivet är Torgbacken, Fiskebäckskil 1944.
Härifrån har jag lånat den vackra bilden.
Förutom vackra tavlor så ska vi absolut ha utställningar med okända konsthanverkare ... t.ex StoraSyster. Hon gör fantastiska skålar, fat m.m i keramik.
Denna tavla är målad av Gillbert och motivet är.jpg)
också Torgbacken i Fiskebäckskil (vita damen i korvbutiken) från 1922.
Samma källa som föregående bild. M a o här
Skrivet av Lilla Syster
Härifrån har jag lånat den vackra bilden.
Förutom vackra tavlor så ska vi absolut ha utställningar med okända konsthanverkare ... t.ex StoraSyster. Hon gör fantastiska skålar, fat m.m i keramik.
Denna tavla är målad av Gillbert och motivet är
.jpg)
också Torgbacken i Fiskebäckskil (vita damen i korvbutiken) från 1922.
Samma källa som föregående bild. M a o här
Skrivet av Lilla Syster
Monday, April 23, 2007
Oj vad hon är duktig min lilla syster!
Medans hon fokuserar på alla recept och vad vi ska bjuda på här på caféet så kanske jag ska ta mej en titt på hur vi har det.
Cafébord i ek och stolar i samma stil, med djupblå dynor. Några höga och några låga tror jag vi får plats med. Sandfärgade väggar med plats för foto och tavelutställningar, kanske kan vi ha ett skåp med andra utställningsföremål, keramik, smycken, glaskonst.
Uteservering med sköna skagerak grupper med samma blåa dynor och på vår och höst sköna mjuka plädar att svepa in sig i.
Vi vill ha en skön avslappnad miljö. Med förståelse och vänlighet ska det kännas som att komma till en god vän. Alla är välkomna!
Kanske ska vi i Sverige överlag försöka skapa mer förståelse och vänlighet. Att vara ödmjuk inför andra gör kanske livet lite mer mjukt och lättare att leva.
Hej så länge från storasyster
Medans hon fokuserar på alla recept och vad vi ska bjuda på här på caféet så kanske jag ska ta mej en titt på hur vi har det.
Cafébord i ek och stolar i samma stil, med djupblå dynor. Några höga och några låga tror jag vi får plats med. Sandfärgade väggar med plats för foto och tavelutställningar, kanske kan vi ha ett skåp med andra utställningsföremål, keramik, smycken, glaskonst.
Uteservering med sköna skagerak grupper med samma blåa dynor och på vår och höst sköna mjuka plädar att svepa in sig i.
Vi vill ha en skön avslappnad miljö. Med förståelse och vänlighet ska det kännas som att komma till en god vän. Alla är välkomna!
Kanske ska vi i Sverige överlag försöka skapa mer förståelse och vänlighet. Att vara ödmjuk inför andra gör kanske livet lite mer mjukt och lättare att leva.
Hej så länge från storasyster
Gurka på skånskt vis
Receptet kommer från farmors vänninas svärdotter, Bibbi och är daterat 12 september 1974:
2 kg gurka (det kan vara långa gröna eller små västeråsgurkor)
värvas först i en stor bunke med 3 msk senapsfrön och mycket dillkronor (men inga stjälkar). Över detta häller man en kall lag bara väl hoprörd av:
3½ dl ättikssprit
6 dl vatten
8 dl socker
1½ dl salt
Lagen kan verka knapp men de skivade grukorna vätskar sig snart nog och kan därmed läggas över i mindre burkar om man så vill.
Skrivet av Lilla Syster
2 kg gurka (det kan vara långa gröna eller små västeråsgurkor)
värvas först i en stor bunke med 3 msk senapsfrön och mycket dillkronor (men inga stjälkar). Över detta häller man en kall lag bara väl hoprörd av:
3½ dl ättikssprit
6 dl vatten
8 dl socker
1½ dl salt
Lagen kan verka knapp men de skivade grukorna vätskar sig snart nog och kan därmed läggas över i mindre burkar om man så vill.
Skrivet av Lilla Syster
Thursday, April 19, 2007
Lilla Syster bjuder på kycklingpaj
Idag är det tjejmiddag som står på schemat och då bjuder Lilla Systers Café på:
Kycklingpaj
Grönsallad med dressing på balsamvinäger
Nybakat bröd
Chockladtårta med grädde eller vaniljglass
Kycklingpaj
Pajskalet:
3 dl vetemjöl
75 gr smör
2 dl riven mellanlagrad ost
3-4 msk vatten
Blanda mjöl, smör och ost i en matberedare eller bunke. Hacka samman ingredienserna till en smulig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop allt till en smidig deg. Platta ut den något, svep in den i plastfolie och ställ degen kallt minst 1 timme.
Baka ut i pajform i storleken ca 25-30 cm. Förgrädda i ca 10-15 minuter i 200 grader.
Fyllning:
Blanda kyckling, purjolök, vitlök, kryddor och creme fraiche enligt önskemål till en "geggig" massa. Bred ut över pajskalet och grädda till allt är varmt ca 15-20 minuter i 200 grader.
Servera med gönsallad enligt egna önskemål. Tex:
Isbergssallad
Tomater (gärna små pärltomater)
Gurka
Gul paprika
Orange paprika
Avocado
Dressing:
Olja
Vatten
Balsamvinäger
Kryddor
Blandas väl och hälls försiktigt över salladen.
Receptet på chockladtårtan kommer en annan dag!
Skrivet av Lilla Syster
Kycklingpaj
Grönsallad med dressing på balsamvinäger
Nybakat bröd
Chockladtårta med grädde eller vaniljglass
Kycklingpaj
Pajskalet:
3 dl vetemjöl
75 gr smör
2 dl riven mellanlagrad ost
3-4 msk vatten
Blanda mjöl, smör och ost i en matberedare eller bunke. Hacka samman ingredienserna till en smulig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop allt till en smidig deg. Platta ut den något, svep in den i plastfolie och ställ degen kallt minst 1 timme.
Baka ut i pajform i storleken ca 25-30 cm. Förgrädda i ca 10-15 minuter i 200 grader.
Fyllning:
Blanda kyckling, purjolök, vitlök, kryddor och creme fraiche enligt önskemål till en "geggig" massa. Bred ut över pajskalet och grädda till allt är varmt ca 15-20 minuter i 200 grader.
Servera med gönsallad enligt egna önskemål. Tex:
Isbergssallad
Tomater (gärna små pärltomater)
Gurka
Gul paprika
Orange paprika
Avocado
Dressing:
Olja
Vatten
Balsamvinäger
Kryddor
Blandas väl och hälls försiktigt över salladen.
Receptet på chockladtårtan kommer en annan dag!
Skrivet av Lilla Syster
Sunday, April 15, 2007
Mjuk pepparkaka
Det här är ett gammalt recept och det förstår ni när ni ser vilket mått vi använder. Tänk på att kaffekoppen ska vara liten, som på den gamla goda tiden.
2 ägg
2 kaffekoppar strösocker
2 kaffekoppar mjöl
2 tsk bakpulver
1 kaffekopp gräddfil
2 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk nejlikor
1 hg smör (smält)
Ägg och socker röres väl. Rör ner gräddfil, mjöl och kryddor. Till sist rör ner det smälta smöret. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter i 175 grader.
Receptet kommer från Farmor och är väl värt mödan att baka. Det är en underbart god sockerkaka som ni inte kommer att ångra att ni har gjort. Lycka till!
Skrivet av Lilla Syster
Man kan undra var Stora Syster tagit vägen?
2 ägg
2 kaffekoppar strösocker
2 kaffekoppar mjöl
2 tsk bakpulver
1 kaffekopp gräddfil
2 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk nejlikor
1 hg smör (smält)
Ägg och socker röres väl. Rör ner gräddfil, mjöl och kryddor. Till sist rör ner det smälta smöret. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter i 175 grader.
Receptet kommer från Farmor och är väl värt mödan att baka. Det är en underbart god sockerkaka som ni inte kommer att ångra att ni har gjort. Lycka till!
Skrivet av Lilla Syster
Man kan undra var Stora Syster tagit vägen?
Thursday, April 12, 2007
Sommar
Nu när solen lyser så fint så längtar man till sommaren och sommarvärmen. Fast jag klagar inte och egentligen har jag lovat mig själv att inte öht längta längre än till den första april. Sedan ska jag bara bara njuta av varje litet ögonblick som är utan snö och kyla. Men det är inte helt fel med en bild av en sommartårta. Så mycket mer sommar än det här är svårt att fånga på bild.

Denna extremt fina tårta är bakad av en utomordentligt skicklig "husmor" ifrån Ljungskile och jag ska böna och be om receptet, som då genast kommer att hamna är på Lilla Systers Café
Skrivet av Lilla Syster
Wednesday, April 11, 2007
Premiär och Invigning
Som premiär-recept här på LillaSysters Café kommer självklart ett recept från Farmor. Farmor kommer ni att få höra och se mycket av här på Cafét. Farmor är nämligen den som står för många av våra recpet. Vi har nämligen ytterliggare en dröm - att ge ut en bok med Farmors alla recept. Vi ger er några i förväg här på Cafét.
Först ut är:
Pernillakakor (som i orginal hette Linnéakakor)
1 dl socker (drygt)
200gr smör
1 tsk vaniljsocker
3 ½ dl vetemjöl
1½ dl potatismjöl
½ tsk bakpulver
Rör smör och socker poröst. Blanda mjöl, potatismjöl, vaniljsocker och bakpulver. Rör ner mjölblandningen i smeten. Låt degen ligga i kylskåp ca 1 timme. Rulla degen till en längd, dela i lagom delar och lägg ut delarna på en smord plåt. Tryck på varje kaka med en gaffel så att ett fint mönster bildas. Grädda i ugnen ca 10 minuter i 200 grader. Låt kallna på plåten.
Lycka till!
Skrivet av Lilla Syster
Först ut är:
Pernillakakor (som i orginal hette Linnéakakor)
1 dl socker (drygt)
200gr smör
1 tsk vaniljsocker
3 ½ dl vetemjöl
1½ dl potatismjöl
½ tsk bakpulver
Rör smör och socker poröst. Blanda mjöl, potatismjöl, vaniljsocker och bakpulver. Rör ner mjölblandningen i smeten. Låt degen ligga i kylskåp ca 1 timme. Rulla degen till en längd, dela i lagom delar och lägg ut delarna på en smord plåt. Tryck på varje kaka med en gaffel så att ett fint mönster bildas. Grädda i ugnen ca 10 minuter i 200 grader. Låt kallna på plåten.
Lycka till!
Skrivet av Lilla Syster
Subscribe to:
Posts (Atom)